Czemu ciągle robisz to samo?

Być może poczułaś, że czas na zmiany, w życiu, ale pomimo prób ciągle wracasz do punktu wyjścia. Jeśli tak jest, koniecznie przeczytaj do końca.

   Głównym problemem przy wprowadzaniu zmian w swoim życiu są... nawyki myślowe. Jesteśmy uczeni, nie tylko od dziecka, ale przez całe wieki, pewnych automatycznych postaw i reakcji wobec tego, co nas spotyka. Im bardziej nieświadomie żyjemy, tym bardziej zapętlamy się w pewne schematy postrzegania siebie, innych ludzi i zjawisk wokół nas. Cokolwiek się dzieje wokół, bezmyślnie odpowiadamy na to wyuczona postawą, w większości negatywną. Interpretujemy rzeczywistość bez zastanowienia się nad tym, czy nasze wnioski są prawdziwe, czy fałszywe. 

   Negatywne myśli możemy podzielić na 7 typów i za pewne w każdym z nich znajdziesz kawałek siebie.



1. Myślenie typu "Wszystko albo nic"- "nie uda mi się zrobić tej rzeczy", "nie jestem w stanie prowadzić zdrowego trybu życia", "nigdy nie wytrwam na tej diecie", "nie ma szans, żebym nauczył się tego języka", "próbowałem coś zmienić, ale to nigdy mi się nie udaje, więc każda kolejna próba jest bez sensu!", "to się dzieje za każdym razem!"


2. Czytanie w myślach innych ludzi, czyli wszyscy jesteśmy jasnowidzami- "Na pewno myślą, że wyglądam głupio", "wszyscy się na mnie patrzą, bo jestem strasznie brzydka", "nie ma sensu się starać, wiem jak to się skończy", "wszyscy uważają mnie za idiotę".


3. Obniżanie własnej wartości i bagatelizowanie zalet - "Może i potrafię upiec pyszny tort, ale to żaden sukces, każdy to umie", "Co z tego, że mam dobre wykształcenie, i tak jestem za głupi na tę pracę", "Może i jestem z nim w związku, ale na pewno nie dlatego, że mnie kocha! Jest ze mną z litości"


4. Dramatyzowanie i histeria- "Boże! Znowu zgubiłam klucze, na pewno tracę pamięć!" , "Spóźnił się 10 minut, to już koniec, zdradza mnie, wszystko się rozpadło!", "Nie odbiera telefonu, na pewno nie chce mnie znać!", "Dlaczego ciągle mnie to spotyka!", "Nie wytrzymam tego dłużej!"


5. Stawianie poprzeczki zbyt wysoko, czyli znęcanie się nad samym sobą- "Nie ma znaczenia, że jestem zmęczony, muszę dalej pracować, choćbym miał paść na nos!", "Nie wolno mi marzyć o niczym innym, muszę się poświęcić!", "Nie wolno teraz przestać inni mają zobaczyć, ze umiem!"


6. Agresywne personalne zwroty do siebie i innych ludzi- "Znowu zapomniałam tego zrobić, jestem kompletną idiotką", "Co za pajac siedzi za kierownica tego forda?", "Nic nie jestem warta, jestem śmieciem", "Nienawidzę go, to kawał gnojka!", "Ten polityk doprowadza mnie do furii, zastrzelić go!", "Nie widzisz, gdzie leziesz, durniu?!"


7.Przepowiadanie końców świata- "Już teraz może być tylko gorzej!", "Nigdy się nie uda!", Wszystkim wychodzi, tylko nie mnie", "Jestem skazana na porażkę!", "Zawsze już będę się tak męczyć", " Prześladuje mnie pech!"


   Tego typu schematy myślowe towarzyszą każdemu z nas, nawet tym, którzy dzielnie ćwiczą zmianę postrzegania. Warto zauważyć, że większość tych twierdzeń jest fałszywa z założenia i na pewno żadne z nich nie jest w stanie nam pomóc. Są to postawy destrukcyjne, wpędzające nas w negatywną energię, uziemiające w rozczarowaniu, niezadowoleniu i roli ofiary.


   Psychologia behawioralno-poznawcza stosuje techniki, które mają pomóc nam wprowadzić nowe wzorce myślowe. Ty sam możesz już dzisiaj zacząć grę z samym sobą i każdy rozpoznany negatywny schemat, zastępować pozytywnym, albo odsuwać, jak upartego psiaka, które usiłuje wskoczyć ci na głowę. Ale bez złości, z sympatią dla siebie i tego psiaka. 

   Za każdym razem, gdy odkryjesz, że wybrałeś postawę negatywną, złap się na tym, potraktuj ze śmiechem i odsuń destrukcyjną myśl. Te uporczywe schematy będą pojawiać się jeszcze setki razy, ale za każdy razem masz wybór, czy pójdziesz ich tropem i pozwolisz sobie wejść w bagienko własnych rozpaczy i tragedii, czy w końcu przestaniesz być ofiarą, a staniesz się kreatorem życia.

   Wybieraj uważnie, obserwuj siebie i pogłębiaj świadomość o tym kim jesteś. Tylko wtedy przejmiesz kontrolę nad własnym umysłem. I pamiętaj- umysł to narzędzie kreatora, a nie sam kreator. 

   Jeśli chcesz się umówić na sesję oczyszczenia lub konsultację, zajrzyj na Czarodziejkę Uśmiechu .

Więcej wsparcia w rozwoju znajdziesz na kanale YouTube.


Twoja Czarodziejka Michalina ❤️


Komentarze